Na početku poruke Papa podsjeća kako je ovogodišnja tema Ekumenskog vremena stvorenog svijeta, “Nek’ poteku pravda i mir”, nadahnuta riječima proroka Amosa: »Pravda nek’ poteče kao voda i pravica k’o bujica silna« (5, 24).
Ova upečatljiva Amosova slika govori nam što Bog želi. Bog želi da vlada pravda, što je za naše živote djece stvorene na Božju sliku jednako važno kao voda za naš fizički opstanak. Bog želi da svatko pokušava biti pravedan u svakoj situaciji, da se uvijek trudi živjeti u skladu s njegovim zakonima i tako omogućiti da život procvjeta u svoj svojoj punini. Kad najprije tražimo Božje kraljevstvo (usp. Mt 6, 33), održavajući ispravan odnos s Bogom, ljudima i prirodom, tada pravda i mir mogu teći poput nepresušnog toka čiste vode, hraneći čovječanstvo i sva stvorenja, piše Papa.
U svojoj poruci Papa upućuje svima apel „da budemo uz žrtve ekološke i klimatske nepravde i da prekinemo ovaj besmisleni rat protiv stvorenog svijeta“. Gramzivi konzumerizam, potaknut egoizmom u srcima, remeti ciklus vode na planeti. Neobuzdano korištenje fosilnih goriva i uništavanje šuma dovode do porasta temperatura i velikih suša. Užasne nestašice vode sve više pogađaju naše domove, od malih ruralnih zajednica do velikih gradova. “Sestrica voda”, kako je naziva sveti Franjo, opljačkana je i pretvorena u »robu podložnu zakonima tržišta«, upozorava Papa.
Što mi, osobito kao kršćanske zajednice, možemo učiniti da ozdravimo naš zajednički dom kako bi ponovno vrvio životom?, pita se Papa te odmah nudi odgovor: Moramo odlučiti promijeniti svoja srca, svoje stilove života i javne politike koje upravljaju našim društvima.
Ponajprije, piše Sveti Otac, moramo doživjeti obraćenje srca koje je bitno ako se želi započeti bilo koju drugu preobrazbu. To je ono “ekološko obraćenje” na koje nas je potaknuo sveti Ivan Pavao II.: obnova našeg odnosa sa stvorenim svijetom tako da ga više ne gledamo kao objekt koji treba iskorištavati, nego da ga čuvamo kao Stvoriteljev sveti dar. Cjeloviti pristup poštivanju okoliša uključuje četiri odnosa: s Bogom, s našom braćom i sestrama današnjom i budućom, sa čitavom prirodom i sa samima sobom.
Papa nas u Poruci, citirajući patrijarha Bartolomeja, poziva da se pokajemo za svoje “ekološke grijehe”. Tim se grijesima, piše on, nanosi štetu svijetu prirode i našoj braći i sestrama. Uz pomoć Božje milosti usvojimo stilove života u kojima se stvara manje otpada i u kojima ima manje nepotrebne potrošnje, osobito tamo gdje su proizvodni procesi toksični i neodrživi. Potrudimo se što je više moguće paziti na svoje navike i ekonomske odluke, kako bi svima bilo bolje: našim bližnjima ma gdje bili, ali i budućim naraštajima. Surađujmo u Božjem stalnom djelu stvaranja kroz pozitivne izbore: što je moguće štedljivije korištenje dobara, prakticiranje radosne umjerenosti, odlaganje i recikliranje otpada te veće korištenje dostupnih proizvoda i usluga koji su ekološki i društveno odgovorni, predlaže Papa.
Moramo iz korijena promijeniti javne politike koje upravljaju našim društvima i oblikuju živote današnjih i sutrašnjih mladih. Ekonomske politike koje promiču skandalozno bogatstvo za malobrojne privilegirane i ponižavajuće uvjete za mnoge znače kraj mira i pravde. U suprotnosti je s obvezama preuzetim Pariškim sporazumom o obuzdavanju globalnog zatopljenja dopustiti da se nastavljaju istraživanja i širenje infrastruktura za fosilna goriva. Dignimo svoj glas da zaustavimo tu nepravdu prema siromašnima i prema našoj djeci, koja će snositi najgore posljedice klimatskih promjena, piše Papa koji apelira na sve ljude dobre volje da se ponašaju u skladu s tim smjernicama za društvo i prirodu.
Izvor: IKA
Foto: Unsplash