Na Veliki petak 29. ožujka od 10:30 h pratite emisiju Katolički kulturni i društveni profili uz gosta-urednika izv.prof.dr.sc. Vladimira Lončarevića i voditeljicu Ivku Malkoč Bastašić. Tema je današnje emisije hrvatska korizmena lirika - poezija Velikog petka.
Hrvatska korizmena lirika, lirika Kristove muke ili lirika Velikog petka - kako je svojedobno omanju antologiju pasionskog hrvatskog pjesništva nazvao pjesnik i profesor Ante Stamać - motivski je žanr velikoga tematskoga korpusa hrvatskoga pjesništva u stihu što se u nas Hrvata proteže od srednjega vijeka, poglavito od antologijskoga glagoljičkoga Pariškoga zbornika s kraja 14. stoljeća do naših dana. Gotovo stoga neće biti hrvatskoga pjesnika koji se ne bi dotaknuo kristovske teme, pa tako i u žanru pasionske lirike. Počesto je, osobito kroz srednjovjekovlje, a onda i u renesansnoj poeziji u baroku pa i kasnije, taj motivski žanr povezan s marijanskim pjesništvom u motivima Mater Dolorosa i Pietà.
Ta je i takva poezija uvijek okrenuta međutim ne samo prema Kristovoj muci i bolima njegove Majke, nego je uvijek – s potkom Kristova pitanja „Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?“ – upućena i okrenuta prema čovjeku, vazda ispunjena ključnim pitanjima egzistencije: kako osobne, tako nacionalne i općeljudske. Osuda nevinoga, križ, dragovoljno prihvaćanje patnje i smrti za bližnjega tako se po Kristovoj muci uspostavljaju kao univerzalije bez kojih nije moguće promišljane i razumijevanje konačne svrhe čovjekova postojanja.
U ovome izboru našeg urednika prof.dr.sc. Vladimira Lončarevića u posebnoj emisiji „Katoličkih duhovnih i kulturnih profila“, donosimo pjesnički doživljaj Korizme, Muke i Križa kroza stihove nekolicine hrvatskih pjesnika, među kojima i onih manje poznatih, raznih stilskih pripadnosti, no svih jednako zadivljenih i upitanih pred tajnom „Čovjeka Boli“. Jer, kako reče prorok Izaija, „On je naše bolesti ponio, naše je boli na se uzeo, dok smo mi držali da ga Bog bije i ponižava“.
Za ovu emisiju odabrali smo 15 pjesama novijega postanja: 14 nadahnutih mukom Kristovom odnosno križnim putem, da bi 15., posljednja pjesma bila nadahnuta Kristovom uskrsnom slavom.
Foto: Pixabay (edited)