AUTOR: fr. Jozo Čirko, OP
U novinama gotovo svakodnevno možemo čitati strašne naslove: majku ubo nožem, otac bacio djecu s balkona, sestru držala 20 u frižideru… Na pitanje zašto su to napravili, njihov odgovor bi mogao biti da ih je vrag naveo.
Vrlo često puno ljudi krivi đavla za svoje postupke i nered kako bi se oslobodili krivnje.
Jasno je da većina ljudi brka napast i grijeh! Odnosno, neki ljudi ne znaju gdje prestaje iskušenje i gdje počinje grijeh. Ono što se prvenstveno događa jest da nas vrag iskušava da griješimo, a mi odgovaramo prihvaćamo li kušnju ili odbijamo. To znači da đavao nikoga ne prisiljava da griješi; mi imamo svoju slobodnu volju kojom možemo prihvatiti ili odbiti!
Danas nam Evanđelje govori da je đavao iskušavao Isusa. Đavao pokušava natjerati grešnika da griješi. Đavao je pokušavao srušiti onoga koji je došao da nas spasi.
Prema pisanju, Isus je upravo završio četrdeset dana molitve i posta u pustinji gdje je otišao nakon svog krštenja. Na kraju četrdeset dana posta i molitve đavao je došao kušati Isusa. Ovdje je bitno napomenuti da se iskušenje nije dogodilo tijekom četrdeset dana, nego poslije. Često đavao strpljivo čeka da mi izgradimo sebe samo kako bi došao ukrasti, ubiti i uništiti kada je zgotovljeno.
Iz trostrukog zavođenja đavla, možemo izvući tri glavna središta kušnje koji muče tri temeljna aspekta ljudske osobe: tijelo, dušu i um. Možemo malo analizirati u skladu s Isusovim iskušenjima.
- Iskušenje tijela.
To ima veze s našim materijalnim potrebama koje često zahtijeva naša ljudska priroda. To je najistaknutiji oblik zavođenja ili kušnje.
U evanđelju piše da je Isus gladan nakon što je prošao četrdeset dana molitve i posta. To je očekivano i normalno. Međutim, put i način dobivanja hrane je nešto drugo. Tu dolazi kušač s vrlo "atraktivnom" i izazovnom sugestijom: "Ako si Sin Božji, naredi ovom kamenu da postane kruh". Tjelesna iskušenja uvijek će doći od stvari koje trebamo ili želimo.
Ono što je Isus tada bilo potreban nisu bile cipele ili odjeća, nego hrana. Vrag zna da je on Božji Sin s velikom moći da čini čuda i da je u tom kraju bilo puno kamenja. Zato je predložio da iskoristi ono što ima da bi dobio ono što mu je potrebno.
Na ovu kušnju Isus je odgovorio đavlu riječju Božjom iz Ponovljenog zakona u kojem piše: "Ne živi čovjek samo od kruha!" Ima nešto više toga, a to je sam Isus Krist, kruh života i živa riječ Božja.
Tijekom ovog vremena korizme pozvani smo pogledati našu sklonost tjelesnom iskušenju. Kada dobijemo prijedloge da dobijemo nešto što naše tijelo treba kroz bezbožna sredstva, je li se odupiremo kao što je to učini Isus Krist ili se predajemo, često uz izgovor da svatko to radi? Trebamo biti svjesni sugestija koje nam đavao daje s obzirom na naše materijalno zadovoljstvo.
- Iskušenje duše
Duša je mjesto gdje imamo krajnju vezu s Bogom. Sada je borba đavla zapravo da odvoji naše duše od Boga. Drugo iskušenje iz evanđelja ide sa sugestijom đavla da mu Isus da svoju dušu s tim što će mu se pokloniti.
Nakon što je đavao pokazao Isusu sva SVJETSKA KRALJEVSTVA, rekao mu je: “Tebi ću dati svu ovu vlast i slavu njihovu; jer meni je dana i komu hoću, dajem je.. Ako se dakle pokloniš preda mnom, sve je tvoje. Iz ove đavolske izjave vidimo puno komplikacija, obećanja i laži. Prvo, Kraljevstvo ovog svijeta je prolazno. Drugo, koliko je moguće da će on (đavo) dati SVE samo tako lako?
Jasno je da đavo daje puno obećanja koja se nikada ne ispunjavaju. Da se Isus poklonio đavlu, njegova misija bi bila veliki neuspjeh. Ova druga kušnja nas podsjeća da đavao ne samo da želi da padnemo, nego da mu se i naše duše predaju.
Mnogi ljudi su pretrpjeli gubitak svoje duše u vragu u potrazi za moći i utjecajem na bilo koji način. Zapravo, jedan od problema koji opsjedaju današnji svijet je potraga za moći! Isusov odgovor bi trebao biti i naš čvrst odgovor u sličnom iskušenju: “Pisano je: Gospodinu Bogu svojemu se klanjate, Njemu jedinom služi.
- Iskušenje uma
Um je sjedište našeg razmišljanja i emocija. Upravo iz uma postajemo svjesni svoje okoline, prosuđujemo, donosimo odluke…
U trećem iskušenju, đavao je poveo Isusa u Jeruzalem, postavio ga na vrh hrama i rekao mu: "Ako si ti sin Božji, baci se odavde dolje; ta pisano je: anđelima će svojim zapovjediti za tebe, da te čuvaju.' i 'na rukama će te nositi, da se gdje nogom ne spotakneš o kamen.'
Ovdje možemo vidjeti tehniku đavla u korištenju razuma, logike i emocija kako bi nam na vrlo primamljiv način predložio zlo! Ovdje vidimo đavla koji citira Psalam 91. Još više, on se ovdje vidi kao vrlo uporan; đavo nikad ne odustaje, stalno se vraća! Ovdje ponavlja izraz “ako si Sin Božji” koji je bio i dio prvog iskušenja; iskušenja će uvijek doći kroz naš položaj, ured ili čin!
Budući da je um temelj za naše odluke i prosudbe, vrag nas iskušava kroz um pomoću sugestija koje nas često tjeraju da donosimo katastrofalne odluke. Na ovo iskušenje Isus je odgovorio koristeći Ponovljeni zakon (6:16), koji kaže: "ne iskušavaj Gospodina Boga svog ".
Naka nam ova korizma bude plodnosna