Dok je jednom u osami molio, bijahu s njim samo njegovi učenici. On ih upita: »Što govori svijet, tko sam ja?« Oni odgovoriše: »Da si Ivan Krstitelj, drugi: da si Ilija, treći opet: da neki od drevnih proroka usta.« A on im reče: »A vi, što vi kažete, tko sam ja?« Petar prihvati i reče: »Krist – Pomazanik Božji!«
A on im zaprijeti da toga nikomu ne kazuju.
Reče: »Treba da Sin Čovječji mnogo pretrpi, da ga starješine, glavari svećenički i pismoznanci odbace, da bude ubijen i treći dan da uskrsne.« (Lk 9, 18-22)
U pustomu kraju, povučen, daleko od silnoga svijeta, u molitvi si, Gospodine (Lk 9,18). Napajaš srce na izvorima Oca nebeskoga. Izlijevaš dušu pred njim. Sve nas donosiš pred lice Svevišnjega.
Hvala ti, Gospodine, što i mene primaš da budem uza te. Zajedno s učenicima koje si izabrao i postavio da budu s tobom (Mk 3,13) i meni dopuštaš da ti budem blizu.
Nepregledan broj duša, silno mnoštvo ovdje, silno mnoštvo ondje traže te, žele do tebe, znaju za tebe. A ti me pitaš što govore, tko si (Lk 9,18). Vječna Riječi Božja, stalo ti je do njihove riječi. Pitat ćeš i za moju riječ, poslušat ćeš Petrovu riječ (Lk 9,20). Toliko ti je važna naša riječ da je stavljaš pod zaštitu, braniš je svom silinom svojega autoriteta (Lk 9,21). Na sigurnom, skrivenom mjestu čuva se tajna vjere.
Što govore o tebi (usp. Lk 9,18)? Neka se vidi kako je važno prepoznati osobu, shvatiti čovjeka. Neka se vidi kako lako padnemo u zabludu. Nisi ti Ivan, ne krstiš vodama rijeke Jordan. Ivan je tvoj Preteča, ti krstiš Duhom Svetim. Nisi ti Ilija koji na gori Karmelu žrtvuje junca (1 Kr 18,33) da uz silnu vatru s neba dokaže snagu Božju (18,38). Ti žrtvuješ sama sebe. Prije tvoje smrti zavladat će tama po svoj zemlji (Lk 23,44). Nisi ti jedan iz starine (usp. ἀρχαῖος Lk 9,19), ti si od početka (usp. Iv 1,1), ti si Početak (Otk 21,6; 22,13). Nisi neki od proroka koji je govorio starima (usp. “rečeno starima” Mt 5,21.33). Ti si Bog Novoga Saveza i govoriš nama, svojim novim ljudima.
Što ja kažem tko si ti? Što govorim pomoću svojih misli i osjećaja, svojih riječi i postupaka, svojim ponašanjem? Nisam na Petrovu mjestu, nemam njegovu brzinu i žustru otvorenost, ali i ja smjerno želim iz dubine duše reći: “Mesijo Božji, Mesijo božanski!” (usp. Lk 9,20)
Sine Božji i Sine ljudski, već sada, unaprijed, najavljuješ kako ćeš mnogo toga kao pravi čovjek pretrpjeti (Lk 9,22). Već sada otvoreno upozoravaš na odgovorne. Oni koji su glavni u tvojemu narodu, koje cijeniš – nositelji vlasti, prvaci među svećenicima iz svetoga Hrama, revni stručnjaci za Sveto pismo, prezret će te, obescijeniti, poniziti, izrugati i izvrijeđati, odbaciti. Mi s pravom gledamo na tvoju žrtvu, sveti prinos, a ti otvoreno govoriš o ubojstvu: bit ćeš ubijen (ἀποκτείνω Lk 9,22). Mi ćemo te usmrtiti, brat čovjek – Kajin – smaknut će te. Ali također odmah pokazuješ koji je završetak. Trećega dana ustat ćeš, bit ćeš slavno uzdignut (ἐγεῖρω Lk 9,22).
Objavljuješ nam, Gospodine, Očevu volju koju spremno prihvaćaš. Već kao dječak rekao si: treba da budeš u onome što je Očevo (δεῖ Lk 2,49). Kao Učitelj preuzeo si obvezu: treba da naviještaš blagosvijest o kraljevstu Božjem i drugdje (δεῖ Lk 4,43). Sada već jasno gledaš što se treba zbiti, kako Otac hoće (δεῖ Lk 9,22), a onda ćeš slavno, s mirom pred nama potvrditi: treba da se ispuni sve što je u Bibliji o tebi napisano (δεῖ Lk 24,44).
Ni tvoje ubojstvo nije bez Očeve volje (ἀποκτείνω aor. pasivni Lk 9,22), a kraj je čudesno ustajanje. Po Očevoj volji dići ćeš se iz smrti (ἐγεῖρω aor. pasivni Lk 9,22). Zato smjerno molim pokaži mi kako je Otac prisutan, kako je Otac na djelu!
Autor: p. Niko Bilić, SJ
Izvor: Biblijski portal