Svjetski savez mladih Hrvatska (SSMH) održao je u utorak 30. kolovoza u Zagrebu konferenciju za medije i okrugli stol „Nezaposlenost i mladi u Hrvatskoj“ u sklopu projekta mimladi.hr – novo lice naslovnice. Cilj projekta bio je upoznati informacijske potrebe mladih koji se suočavaju sa statusom nezaposlenosti, ojačati kapacitete medijskih djelatnika te potom poboljšati kvalitetu medijskog izvještavanja. Projektom je podignuta razina vidljivosti ranjivih skupina te je posredno pomognuta njihova (re)integracija u društvo.
Na okruglom stolu sudjelovali su načelnica Sektora za tržište rada Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike Irena Bačelić, docent na Fakultetu političkih znanosti, publicist i književnik dr. sc. Boris Beck, rukovoditeljica Odsjeka za rad s nezaposlenim osobama Središnjeg ureda Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Kristina Fleischer te stručnjak za ljudske potencijale Ante Lučić.
Načelnica Sektora za tržište rada Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike Irena Bačelić istaknula je da su u Ministarstvu zadovoljni činjenicom da je stopa nezaposlenosti na najmanjoj razini do sada. To je postignuto, pojasnila je, različitim mjerama i aktivnostima. Istaknuvši da najzahtjevniju skupinu čine mlade osobe između 15 i 29 godina koje su izvan sustava, istaknula je da je cilj ovakvih projekata doći do tih mladih ljudi i pomoći im u pronalasku posla ili ih uputiti na daljnje obrazovanje. Bačelić je dodala da poslodavci nedovoljno koriste mjere aktivnog zapošljavanja prilikom zapošljavanja mladih osoba. Govoreći o mjeri samozapošljavanja, istaknula je da se radi o izvrsnoj mjeri te da je to dobra prilika za one mlade koji imaju poduzetničke duh, kao i za one kojima odgovaraju neformalniji oblici rada. Potaknula je mlade da odlaze u druge sredine i kroz ta iskustva stječu vještine, ali i da se nakon takvih iskustava vrate u Hrvatsku. Na mobilnost se ne bi trebalo, pojasnila je Bačelić, gledati negativno.
Docent na Fakultetu političkih znanosti, publicist i književnik dr. sc. Boris Beck istaknuo je da se mladi u medijima izrazito rijetko prikazuju. Razlog tomu je, pojasnio je, što mladi više ne prate tradicionalne medije, već žive u potpuno drugom medijskom svijetu. O skupini nezaposlenih mladih još se manje izvještava, rekao je te dodao da mladi u medijima prolaze „ispod radara“. Mediji su upali u autodestruktivnu spiralu, rekao je docent Beck, istaknuvši da se u oblikovanju medijskoga sadržaja koriste stari koncepti za stariju publiku. S druge strane, mladi imaju vlastite medije, kao što su društvene mreže, na kojima imaju svoja pravila, sljedbenike i publiku. Mi to ne reguliramo i pravimo se da ne postoji, pojasnio je docent Beck.
Rukovoditeljica Odsjeka za rad s nezaposlenim osobama Središnjeg ureda Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Kristina Fleischer naglasila je problematiku smanjenja broja mladih osoba. Istaknula je da službene statistike od 2013. do danas pokazuju da smo izgubili 150 tisuća mladih. Spomenula je i problematiku iseljavanja i to osobito mladih obitelji. Govoreći o mogućnostima zapošljavanja u Hrvatskoj, naglasila je važnost usavršavanja vještina u kontekstu cjeloživotnog obrazovanja koje je, kako je rekla, u Hrvatskoj nedovoljno razvijeno. Ističući da su mladi izrazito heterogena skupina, naglasila je da udio mladih od 15 do 29 godina od 90-ih godina konstantno pada u ukupnoj nezaposlenosti.
Govoreći o različitim podskupinama unutar skupine nezaposlenih mladih, stručnjak za ljudske potencijale Ante Lučić istaknuo je važnost preciziranja pravih problema te naglasio da je važno znati zašto pojedina mlada osoba ne može pronaći posao. Dodavši da jedan od razloga zašto brojke padaju nije samo iseljavanje, već i trendovi na tržištu rada, Lučić je istaknuo da potražnja za radnicima nikada nije bila veća. Iz vlastitog iskustva provođenja selekcijskih postupaka naglasio je da je zaista jako zahtjevno doći do odgovarajućeg radnika za određeno radno mjesto. Lučić je potaknuo mlade da se prijavljuju na oglase za posao neovisno o uvjetima koje poslodavci traže, ali i rekao da se ciljano javljaju te da kvalitetno napišu prijavu za posao personalizirano za određenu tvrtku. Cilj je, istaknuo je, znati se dobro predstaviti poslodavcu.
Na konferenciji za medije prije početka okruglog stola projekt su predstavile voditeljica projekta Katarina Kljajić, predstavnica partnera i udruge Generacija.hr Maja Šubarić Mahmuljin, medijska djelatnica koja je sudjelovala u stručnom osposobljavanju te proizvodnji medijskog sadržaja Petra Begović te urednica medijskih objava Dora Škarica.
Projekt je sufinanciran sredstvima Europskog socijalnog fonda. Partneri na projektu su Filozofski fakultet Osijek i Generacija.hr – Udruga za promicanje medijske kulture, međugeneracijske solidarnosti i zaštite prava mladih, obitelji i umirovljenika. Ukupna vrijednost projekta je 941.258,85 HRK, a iznos sufinanciranja EU iznosi 800.070,02 HRK. Članke i podcaste na temu nezaposlenih mladih u Hrvatskoj možete pronaći na portalu https://zaposljavanje.mimladi.hr.