aktualnosti edith stein 8 8 2022
Edith Stein u svijetu, a u redu bosonogih karmelićanki sestra Terezija Benedikta od Križa, rođena je u židovskoj obitelji 12. listopada 1891. u Breslauu. Bila je posljednje od 11 djece svojih roditelja. Nakon djetinjstva i prve mladosti, proživljene u ozračju istine i molitve utemeljene na Sv. Pismu Starog Zavjeta, u dobi od 15 godina izgubila je vjeru.

Edith je bila vrlo nadarena djevojka pa je g. 1911. u svom rodnom gradu Breslauu započela sveučilišni studij. Četiri godine studirala je pedagogiju. U to ju je doba privuklo ime Edmunda Husserla (1859–1938), filozofa i utemeljitelja tzv. fenomenologije, filozofske metode kojoj je glavna maksima »Zu den Sachen selbst!« – Ići do same stvari. Edith je, privučena Husserleovom reputacijom, pošla na sveučilište u Göttingen, grad u Pruskoj koji se, uz zgradu sveučilišta, diči i akademijom znanosti. Husserl je vrlo brzo uočio lucidnost svoje nove studentice. Kod njega je doktorirala 1916. godine o problemu poistovjećenja ili spajanja u jedno. Još je iste godine postala Husserlova asistentica, što svjedoči o tome koliko je bila cijenjena.

Samo godinu dana kasnije Edith je počela osjećati nutarnje muke duše. Kako je tada bjesnio I. svjetski rat, dobrovoljno se javila Crvenom križu i to u jednoj vojnoj bolnici u Moravskoj. Tada ju je potreslo kršćansko držanje i vjera žene Adolfa Reinacha kada je on poginuo u ratu. Nakon susreta s gđom Reinach kod Husserlea, Edith o svom dojmu piše: »Bio je to čas kad se srušila moja nevjera, kad je izblijedio moj hebraizam, a mom se pogledu ukazao Proslavljeni Krist: Krist u tajni Križa.« Od tada je Eidth usmjerila svoj život prema istini. Njezino je traganje završilo u proljeće g. 1921. u Bergzabernu, u kući Konrad Martiusovih, kada joj je u biblioteci došla pod ruku autobiografija Sv. Terezije Avilske. Počela ju je čitati i toliko bila njome očarana da je nije puštala iz ruku dok je nije pročitala. Tada je, kako reče, morala povjeriti samoj sebi: »Ovo je istina!«

I tako je došao čas milosti koji ju je potaknuo da uzme u ruke Katekizam i Mali misal. Željela je što prije primiti krštenje i primila ga je na Novu godinu 1922., a krizmu 2. veljače 1923. Brzo je postigla izvanrednu kršćansku duhovnu zrelost pod duhovnim vodstvom kanonika Swinda, a zatim i benediktinskog opata Walzera iz Beurena u Speyeru gdje je od 1923. do 1931. predavala u liceju sestara dominikanki, živeći kao jedna od njih. Njezinom duhovnom sazrijevanju pridonijela je i filozofsko-teološka misao svetog Tome Akvinskog. U to je doba na njemački jezik prevela i objavila njegovo djelo Questiones disputatae de veritate (Raspravljana pitanja o istini). Prije tog djela već je g. 1931. objavila pisma umnog engleskog obraćenika Johna Henrija Newmana.

Dok se vrlo intenzivno bavila znanošću, održavala je i brojne vrlo cijenjene konferencije, neumorno radeći na promicanju kulture i vjere. Na glas je došla naročito konferencijama "O pozivu žene u svijetu i Crkvi". 1932. godine uzaludno se nadala da će postati slobodna docentica na Sveučilištu u Freiburgu. Umjesto toga dobila je mjesto na Višem institutu znanstvene pedagogike u Münsteru gdje je uredila sve što je potrebno da uđe u Karmel. Pokušala se pridružiti Karmelu Himmelspforten Würzburg u svibnju 1933., ali nije bila primljena. Nije odustajala te je kucala i na druga vrata, u Karmelu Lindenthal u Kölnu. Ondje ju je učiteljica novakinja zapitala: "Nije li šteta ženu Vašeg kova i kapaciteta odvojiti od svijeta?" Edith je odgovorila: »Neće nas spasiti ljudska djelatnost, nego jedino Muka Isusa Krista; moja je želja sudjelovati u njoj.« Divna spoznaja, divan odgovor, divan izbor žene koja bi u svijetu mogla postati slavna i bogata. No ona je izabrala karijeru koju je Sv. Pavao ovako opisao: »Ja ne držah zgodnim među vama išta drugo znati osim Isusa Krista, i to Raspetoga« (1 Kor 2,2). U tome se već dade naslutiti kakav će biti Edithin život i smrt.

U Njemačkoj se iz dana u dan sve više širio val antisemitizma pa je i Edith Stein, rođena Židovka, morala napustiti profesorsku službu. Dana 25. veljače 1933. održala je na Sveučilištu svoje posljednje predavanje. To joj je olakšalo ostvariti životni san: ući u Karmel. U travnju 1934. svečano je odjevena u karmelsku odjeću, uzevši redovničko ime Terezija Benedikta od Križa. Prve je redovničke zavjete položila 21. travnja 1935., a svečane na Veliki petak 1938.

Unatoč tadašnjoj iznimno teškoj političkoj situaciji i progonu Židova, sestra Terezija Benedikta dovršila je svoje djelo Endliches und ewiges Sein (Konačni i vječni bitak). Djelo će biti objavljeno u Louvainu g. 1950.

Iz sigurnosnih razloga sestra Terezija Benedikta poslana je u Karmel u Echtu, u susjednoj Nizozemskoj. Ondje su je sestre primile s mnogo sestrinske ljubavi. U to je vrijeme sve veće međunarodne političke krize, napada na Crkvu i Židove, sestra Terezija od Križa pisala svoje djelo i g. 1939. dovršila, naslovivši ga Aus dem Leben einer jüdischen Familie (Iz života jedne židovske obitelji). Došla je na žalost samo do g. 1916. Djelo će biti izdano u Louvainu Fribourgu 1965. Na nalog poglavara napisala je tada i djelo: "Misli sv. Ivana od Križa", no na žalost nije mu mogla dati konačnu verziju. Djelo Kreuzeswissenschaft. Studie über Joannes a Cruce (Znanost križa. Studija o sv. Ivanu od Križa) bit će izdano u Louvain Fribourgu.

Ono o čemu je pisala duboko je i proživljavala. Svjedoče to i njezine riječi: »Propovijedanje križa bilo bi uzaludno ako u stvarnosti ne bi bilo stvaran izražaj jednog života u sjedinjenju s Raspetim.« Predosjećala je da je Isus sprema za žrtvu koja prijeti čitavom njezinom narodu; zato je zamolila svoju poglavaricu da se smije prikazati kao žrtva. I kad je 2. kolovoza 1942. Gestapo došao u govornicu Karmela, zagrlila je svoju sestru Rozu, karmelsku trećoredicu i rekla joj: »Rozo, hajdemo se žrtvovati za naš narod!« I tako je počeo njezin križni put, počevši od Amersforta, Westerborka, do Auschwitza.

Velika i ponizna karmelićanka uspela se na križ ne samo kao Židovka, nego i kao Židovka katolkinja po kojoj je nacionalsocijalizam htio kazniti i Katoličku crkvu koja je protestirala protiv njega i osudila ga enciklikom Pija XI. Mit brennender Sorge od 14. ožujka 1937. Edith, posve predana onome Bogu kome se prikazala kao žrtva, pisala je svojoj priorici u Echt iz Westerborka 6. kolovoza 1942. ovako: »Znanost križa se može zadobiti samo ako se osjeća njegova težina u svoj svojoj mučnosti. U to sam se uvjerila od prvog trenutka te sam rekla: Ave Crux, spes unica! – Zdravo Križu, nado jedina!« U Auschwitzu je živjela od te znanosti predavši se posve u ljubavi, strpljivosti, blagosti, darivanju same sebe, potpunom predanju Bogu i najmanjoj svojoj braći. Svoju je žrtvu završila u jednoj plinskoj komori između 8. i 11. kolovoza 1942.

Svi su je štovali kao mučenicu, a mnogi joj se i preporučivali svojim molitvama. Nije trebalo dugo čekati da se za nju pokrene i postupak za proglašenje blaženom. On je okrunjen uspjehom kad je Ivan Pavao II. prigodom svog drugog pastirskog pohoda Saveznoj Republici Njemačkoj 4. svibnja 1987., Božju službenicu u Kölnu proglasio blaženom.

Nova je blaženica jedan od najvećih likova Katoličke crkve novog vremena. Valentino G. Macca, generalni arhivar bosonogih karmelićana te relator Zbora za kauze svetaca u Rimu, u Bibliotheca sanctorum (Prima apendice) u svom vrlo iscrpnom prikazu o bl. Edith Stein, piše: »Žena dubokog duhovnog života, od časa obraćenja, sva se predala svom Gospodinu u duhu posvemašnjeg predanja… nadasve u Karmelu, u kojem se gaji duh intenzivne i postojane molitve, idući stopama proroka Ilije i starih proroka iz Izraela. U tom duhu koračaše uvijek u prisutnosti Boga živoga. Ponizna, nasmiješena, uvijek spremna drugima ugoditi, vedro je prihvaćala svoju malu sposobnost za obične samostanske poslove, želeći ipak i u njima što više uspjeti (tj. obavljati ih što je moguće bolje). Veoma je voljela svoju redovničku zajednicu kako u Kölnu, tako i u Echtu.« Stoga možemo reći da je bila posve zaokružena ličnost, a što je najvažnije, osoba koja se u redovničkom staležu predala Bogu prihvativši i samu mučeničku smrt. Zbog svega toga vrijedna je svakog udivljenja."

Papa Ivan Pavao II. proglasio je Edith Stein blaženom 1.svibnja 1987., svetom 11.listopada 1998., a 1.listopada 1999. suzaštitnicom Europe. Zbog svoje mučeničke smrti u koncentracijskom logoru, proglašena je zaštitnicom od trovanja, poglavito plinom. Njezina su djela neprocjenjivo nasljeđe vjere i znanstvene misli koje je ostavila u baštinu Crkvi i čitavom svijetu.


Izvor: Sveci.net

Foto: By Unknown author - Monasterio Santa Teresa de Jesús, Buenos Aires. Self-scanned., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44941555

Radio Marija

14:55 Molitva za život
15:00 Krunica Božjega milosrđa
15:15 Krunica - Radosna otajstva (na bednjanskom)
15:45 Glazba

FREKVENCIJE

Zagreb: 96,4 MHz i 106,8 MHz

Virovitica: 88,3 MHz

Split: 97,2 MHz

Vinkovci - Vukovar: 91,6 MHz

Opatija - Rijeka: 88,8 MHz

Varaždin - Čakovec: 96,5 MHz

Satelit: EUTELSAT 16E, 11595 MHz

Za slušatelje u SAD-u 1.712.832.8487

Duhovni kutak

Litanije Imena Marijina

Litanije Imena Marijina Gospodine, smiluj seKriste, smiluj seGospodine, smiluj se Kriste, čuj nasKrist, usliši nas Sine Marijin, čuj nasSine...

Opširnije...

Molitvene nakane

„Zahvaljujemo uvijek Bogu za sve vas i bez prestanka vas se sjećamo u svojim molitvama“ (1 Sol 1,2). Svakog dana uključujemo vaše nakane u molitvu krunice koju zajedno molimo svakim danom u 15:15. Svoje nakane i želje možete nam poslati ovdje.

world-family.png

Rujan 2024
P U S Č P S N
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

FG-TAB.png

Logo

UDRUGA RADIO MARIJA

Kameniti stol 11

10000 Zagreb Croatia

Ured: +385 1 23 27 100

Program: +385 1 23 27 777; 099 502 00 52

Redakcija: +385 1 2327000

E-pošta: info@radiomarija.hr

Copyright © Radio Marija 1997-2023

Design and development

Radio Marija

Udruga Radio Marija neprofitna je, nevladina i nepolitička građanska udruga, osnovana u Hrvatskoj godine 1995. Prvi inicijativni odbor nastao je u krilu Pokreta krunice za obraćenje i mir, a uoči osnutka uspostavljena je i suradnja s Radio Marijom iz Italije. Ideja i prvo ostvarenje Radio Marije počinje 1983. u župi Erba na sjeveru Italije. Radio Marija se postupno širi i uskoro obuhvaća cijeli talijanski nacionalni prostor.

Nakon toga osnivaju se i uspostavljaju udruge i radijske postaje s imenom Radio Marija u četrdesetak zemalja, počevši od Europe, obiju Amerika, Afrike, pa sve do Filipina na drugome kraju azijskoga kontinenta. Sve su nacionalne udruge utemeljene autonomno u svojim zemljama, a međusobna se povezanost ostvaruje preko zajedničke krovne udruge pod imenom Svjetska obitelj Radio Marije (World family of Radio Maria). WFRM utemeljilo je sedam članica, među kojima je i hrvatska Udruga Radio Marija.