Bogojavljenje je blagdan objave našega Gospodina. Prorok Izaija pjeva himnu o slavnom dolasku Gospodinovu. Prorok dva puta Božju prisutnost naziva svjetlom, a to je poruka i nama: ondje gdje je Bog prisutan, ondje boravi svjetlo u svijetu i u dušama, a gdje On nije prisutan, ondje sve prekriva tama. Možemo se podsjetiti i lijepog blagoslova kuća: „Gdje je vjera, ondje je i ljubav, gdje je ljubav ondje je mir, gdje je mir ondje je i blagoslov, gdje je blagoslov ondje je i Bog, a gdje je Bog, oskudice nema.“
Sveti Pavao saopćava svojim vjernicima iz Efeza onu čudesnu objavu o sveopćoj Božjoj ljubavi, tj. da se ljubav Božja proteže i na pogane. Bog i danas ljubi cijelo čovječanstvo i ne ovisi o njemu ako netko tu ljubav ne želi prepoznati i prihvatiti. U tom slučaju moramo sâmi primiti na sebe poslanje Svetoga Pavla i širiti tu ljubav, bez obzira je li zgodno ili nije, kao što je formulirao Sveti Pavao.
Blagdan Triju Kraljeva u stvari nije blagdan Kraljeva, nego blagdan malog Isusa. Što to znači, možemo pristupiti sceni tako da se uživimo u ulogu Triju kraljeva i pitamo se: kako su oni vidjeli Isusa? Odgovor na to pitanje nalazi se u njihovim simboličnim darovima. Darovali su Isusu mirhu, zlato i tamjan. Oni su vidjeli Spasitelja, Kralja i Sina Božjega. Nije to bilo lako i samo po sebi razumljivo. Kraljevi su tražili velikoga kralja, a našli su maleno dijete. Kraljevi su tražili moćnog spasitelja, a našli su nemoćno dijete, tražili su Sina Božjega, a našli su sina zemaljske majke. Kako su ga ipak prepoznali? Tako da su se sjetili svoje zvijezde, koja ih je vodila i inspirirala da će naći upravo to, što traže, bez obzira na privid. Vjerovati u zvijezdu vodilju, u Duha Svetoga, u čeznuće svojega srca put je do Isusa.
Kako zapravo izgleda Isus danas? Neki bi ga željeli predočiti kao strogog suca koji kažnjava ovaj pokvareni svijet. Drugi bi ga željeli predočiti kao čudotvorca koji će jednim pokretom ruke otkloniti od nas zla i bolesti. Neki bi ga željeli predočiti kao moćnog kralja koji vodi svoje izabrane, a ostavlja po strani nevjernike. Ništa od toga!
Isusa možemo prepoznati u ovim vremenima samo onako kako se on sam predstavio u vrijeme svojega javnog života. On je dobri pastir koji traži i tješi svoje ovce. Isus je milosrdan samaritanac koji liječi duševne i tjelesne rane. Isus je dobri otac izgubljenog sina koji s ljubavlju čeka sve svoje sinove. Neka nas ne zavarava činjenica da se Isus rado preruši u drugačije oblike od onih koje mi očekujemo: Isus je danas liječnik i bolničko osoblje koji se brinu za bolesne; Isus je danas svećenik i časna sestra koji nose utjehu patnicima; Isus je dragovoljac ljubavi koji pruža pomoć stradalima. Isus je otac i majka koji s ljubavlju odgajaju svoju djecu prema Božjem zakonu. Treba imati oči, vjeru i srce Triju kraljeva da prepoznamo Isusa koji je tu među nama.
Osim Isusa, Tri su kralja našla i Mariju, Isusovu majku. Kako su nju vidjeli? Vidjeli su je kao brižnu majku koja čuva svoje malo dijete, vidjeli su je kao velikodušnu majku koja daruje svoje dijete i vidjeli su je kao hrabru majku koja se ne boji Herodove mržnje. Draga Gospa stoji takva pred nama i danas. Ona nas čuva, ona nam daruje Isusa i ulijeva hrabrost u naše duše.
Dobro je ovdje pomisliti kako mi vidimo dragu Gospu u današnjim kušnjama. Neki bi je htjeli vidjeti kao rasplakanu i žalosnu majku zbog grijeha ljudi u svijetu; drugi bi željeli vidjeti u njoj veličanstvenu kraljicu koja prijeti kaznama; opet neki bi je htjeli vidjeti kao strogu maćehu koja traži velike žrtve i odricanja od svoje djece. Marija nije takva bila ni tada, niti je danas. Može nam pomoći jedno maleno razmišljanje o Mariji pod križem.
Isus nam je darovao svoju majku pod križem, a ne na svadbi u Kani Galilejskoj. U času Isusove smrti svijet je potresla najveća pandemija povijesti i čovječanstva, ali Marija nije istraživala uzroke zbog kojih su ljudi razapeli njezina Sina. U času Isusove smrti bio je snažan potres, ali Marija u tome nije vidjela Božju kaznu. Nakon Isusove smrti učenici su se od straha od Isusovih neprijatelja zatvorili u kuću i zaključali vrata, ali Marija je bila s njima i molila zajedno s njima. Nije teško prepoznati današnju situaciju. Marija stoji pokraj naše patnje i plače s nama, a ne zbog nas. Marija doživljava strahote potresa i druge drame svagdanjeg života, a ne traži krivce, nego nas hrabri. Marija je pokraj nas kad smo zatvoreni od straha i zajedno moli s nama. Hvala dragom Isusu za taj dar i primjer Triju kraljeva kako se traži, ne pitajući za žrtve, da bi se stiglo na cilj, a to je susret s Isusom.
Marijo s tobom smo započeli Novu godinu. Neka tvoja zaštita i majčinski zagovor bdije nad nama u svim danima nove godine!
Sve vas srdačno pozdravljam!
Vaš p. Stjepan Fridl
Foto: Pixabay